Vad kostar en logotyp ?

Ja, vad kostar en logotyp? Det är en av de vanligaste frågorna man ställer till designers, men det finns inget definitivt svar. Vi säljer dock logotyper med fast pris för 2790kr, vill du ha någonting speciellt som t.ex.animationer, specifika mått eller dylikt i logotypen kan du alltid kontakta oss för en offert.
Men om som ett exempel så kostade nog Volvos omvandling flera miljoner medan den lokala bilverkstaden fick nog inte betala mer än ett par tusenlappar. 
Så man kan säga att en spann från 2000kr till 100 000kr är nog normalt för mindre till medelstora bolag.

Pris och mervärde

Vi kan inte analysera olika faktorer innan vi poängterar att precis som alla andra handelsvaror och tjänster så påverkas priset av flera faktorer som t.ex. Kvalitet på logotypen, designen, företagets målgrupp med mera. 

Som ett exempel kan vi ta den lokala bilverkstaden igen och Volvo. 
Den lokala bilverkstadens målgrupp är personer som äger kanske lite äldre bilar av alla märken    och bor på samma ort eller på någon av de angränsande orterna.
Medan Volvo riktar sig mot alla bilägare eller blivande bilägare i hela världen, de vill även tillfredställa kunder som är lojala mot deras konkurrenter idag.

Sedan beror det på vad som levereras i paketet. Skall det enbart levereras en logotyp är det såklart billigare än att få en ny färgpalett, grafiska profiler, kontorsmaterial, arbetsklädsel med mera.

Process och kostnad

Process och kostnad går ofta hand i hand. I de flesta fall ser köparen av logotypen reflektionen av processen bakom framtagandet, så det är inte själva logotypen som man reflekterar i priset förutom processen.

Man kan säga att framtagande av ett seriöst och framgångsrikt logotyp är både utmattande och långdraget. Många tycker att logotyper är bara enkla bilder, symboler eller texter men processen från en idé till en färdig logotyp är utmanande. Man vill att den skall tillfredställa ens vision och leva upp till förväntningarna, det är oftast den svåraste delen i processen. 

Exempel på steg vid framtagande av en logotyp

  • Behovsanalys
    Det första man skall göra är att kartlägga dina behov. Hur kommer den att användas? Lokalt, nationellt eller internationellt?
    Ta din tid och kontakta gärna oss om du vill ha guidning, vi finns här för att hjälpa dig.

  • Research
    Nu måste vi göra en omfattande research på branschen. Vad är kärnan? Värdet i företaget? Nyckelord?
    Man bör göra både intern och extern research. Jämför konkurrenternas logotyper, vad förväntar sig målgruppen av dig?
    Listan kan göras lång.

  • Börja skissa
    Första riktiga steget i skapandet av er nya logotyp. Här försöker vi få någonslags fysisk exempel på logotypen. 
    Man gör vanligtvis några alternativ som kan omarbetas kontinuerligt.
    Absolut bästa logotyperna dyker sällan upp på en handvändning. Som redan konstaterats så är en riktigt bra logotyp resultatet av en lång och omfattande prcoess.

  • Digitalisera skissen
    När ni har gjort en bra skiss, måste den digitaliseras på datorn. Det kan man göra antingen med en eller flera av de alternativ som han gjorts. 
    Här gör man tester om logotyperna fungerar i större och mindre format samt hur de reagerar med olika bakgrundsfärger med mera.

  • Presentation av första logotypen
    Nu är börjar det närma sig, nu kan designern visa en logotyp han anser är bra och kan användas i slutgiltiga ändamålet. 

  • Ändringar
    Hade ni olika smak med designer? Ingenting ovanligt. Vi alla har olika smak och därav faller inte samma logotyp i smaken för alla. 
    Ge designern kritik och påpeka vad du vill ändra på eller om du vill ha en helt annan logotyp. 
    Observera att om man gör om en logotyp flertal gånger så kan det öka kostnader för designern i fråga.

  • Leverans av slutprodukt
    När du som kund är äntligen nöjd med logotypen, skall denna levereras till dig i ett paket som ni har kommit överrens om med designern. 

Osynligt arbete och priset

Kom ihåg att mycket av arbetet som görs under processen är "osynligt" det vill säga som kund märker du inte den mängd arbete som går ner i logotypen. 
Psykologiskt så är logotyp bara en bild eller symbol och därför är det lätt att uppfatta det som "dyrt" då du inte ser allt hårda arbete i bakgrunden. Men ofta är det just den delen som blir kärnan i hela projektet. 

En investering i företaget

Tänk dig att logotypen är det första och sista kunden ser. De ser de när de kommer i kontakt med dig och de ser det efter affären i din marknadsföring eller mejl.

Inom Branding är logotypen en av de absolut viktigaste delarna. Ihop med komplett färgpalett, logotyp, typsnitt med mera bygger man en stark närvaro. 

Dålig logotyp kan vara katastrofalt, ett bra exempel är när alla Statoil bensin stationerna bytte namn till Circle K, kommer du inte ihåg? Låt mig påminna dig om 3 flaggor i rad med ett stort K i varje flagga. Skratta på du, men det var nog inte så roligt för ledningen. 

Men sedan finns det dem som lyckats extremt bra. Om vi nämner 3 bolag här så kommer du att se logotypen framför dig utan att ens tänka på det. 
Apple, Nike, Pepsi. 

Därav är det viktigt att inte stirra sig blind på kostnaden för logotypen, förutom på vad den kan tillföra i långa loppet.