Vad är en logotyp ?

Logotyp eller logo som det också kallas är en grafisk bild, symbol eller text som representerar ett företag eller en förening.

Logotyp - Ansiktet utåt

Oavsett om din logotyp är en symbol, maskot, bild, text eller en kombination av alla dessa parametrar så är logotyp ett varumärke, ett grafiskt sådant. 
Logotyper används av föreningar, idrottslag, företag och även offentliga personer för visuell igenkänning. Det vill säga att de kan användas både i kommersiella sammanhang som icke kommersiella sammanhang. Man kan säga att det finns en stomme "hur" en logotyp skall vara, i vanliga fall är det en typsnitt som är speciellt anpassad och framtagen för just den logotypen, ofta är det även någonslags bild eller symbol som kombination till detta. 
I vissa fall kan man separera på logga/logo och logotypen, då anser man att logga eller logo är själva symbolen medans logotypen är typsnittet. 
Men i vanliga fall oavsett om man pratar om logotyp, logga eller logo så menar man kombinationen av grafiken samt texten. 
En logotyp bör vara tydlig och lätt att komma ihåg för att den skall fungera bra, huvudsyftet är trots allt företagets kommunikation utåt. 

Bra logotyp - kännetecken

Det finns inget rätt och fel i denna fråga. Men några saker kan vara bra att ha i åtanke när man skall ta fram logotypen. Den skall helst vara enkel, lätt att känna igen, utstickande och den skall väcka nyfikenhet hos åskådaren. Man vill sträva efter att så fort någon ser logotypen så skall man fort kunna ha en susning om vad företaget står för och att den fastnar i minnet då den är så unik. Ifall logotypen är unik nog så kommer mottagaren att associera den med företaget och dess verksamhet direkt. En annan bra sak att tänka på är att en bra logotyp är tidlös och skall överensstämma med företagets synsätt samt värden. Tänk på detta när ni börjar ta fram typsnitt, färgpalett och grafik. 
En smart åtanke är också att logotypen skall fungera väl i färg samt i svartvitt. Det är också viktigt att logotypen särskiljer sig från konkurrenterna. En flexibel logotyp är också till en fördel så att den fungerar i olika sammanhang så som trycksaker, t-shirts, annonser både digitala som tryckta och banderoller.